ARTJEWELRY - eller KUNSTSMYKKER, hvad er det?
Det spørgsmål stillede tidsskriftet GULD OG URE her i foråret 2022. Flere smykkedesignere svarede, og blandt disse var
Jytte Kløve som skrev:
Den danske smykkescene er et frodigt sted, hvor nutidens visioner trives i to nabohaver, som ligger lige ved siden af hinanden. Imellem dem er der et skel, og her gror en hæk. Den er nogle steder tæt og ufremkommelig, mens der andre steder på strækningen er gennemsigtig. Men hist og her er der huller i skellet og helt åbent, sådan at man frit kan passere.
DEN EN HAVE. I den ene have gror den klassiske smykkegenre. Her vokser de smykker frem, der opstår i tiden med henblik på at den kulturhistoriske klassiske smykkearv bliver fornyet. Det er de smykker som vi gennem århundrede har givet hinanden enten for at bekræfte et venskab eller i anledning af fødselsdag, bryllupper og andre mærkedage. Disse smykker kan være unika, men de kan også være serie- eller masseproducerede, ofte produceret her i Danmark, men i stor mængde er de importeret fra den store verden. Fælles for denne gren af smykker er, at de er lette at aflæse, enkle og at de i designet klart viser det individuelle brand.
DESIGNUDDANNELSERNE. Nu er den tidligere Guldsmede-højskole, senere Institut for Ædelmetal, jo lukket, og designere, som kunne virke for smykkeproduktionen vil nu i dag kunne hentes fra de mere generelle designuddannelser fx design ingeniører fra DTU eller designere fra de to designskoler. Det er min fornemmelse, at de fleste nye designs opstår i den enkelte virksomhed, som producerer smykkerne i større eller mindre serier. Den uddannelsesmæssige forudsætning for at udvikle nye designs er ofte en håndværksmæssig uddannelse indenfor ædelmetalområdet koblet med det flair, som det giver at beskæftige sig med salg af smykke i markedet over mange år. DEN ANDEN HAVE. Der, hvor hækken ikke gror tæt og vildt kan man smutte igennem over til artjewellery. Man lander nu i en have med en helt anden vegetation. Blomsterne der er ofte ret store og tit skabt af skønne farverige materialer, men de kan også være delvist eller helt ædle. Forudsætningen for, at de kan kaldes artjewellery er, at budskabet i smykket rækker ud over smykkets egentlige tilstedeværelse, og har en intellektuel dimension i sig. Det kan fx være et politisk budskab, et bæredygtighedssignal, en litterær reference og meget andet.
Se hele artiklen i Guld og Ure fra side 41 HER